Standpunten overzicht

Participatie & bestuursstijl

D66 wil:
• Dat de gemeente een coöperatieve partner is in burgerinitiatieven, zoals initiatieven rondom zorg, de eigen leefomgeving of voor een Stadsstrand. Initiatieven die in de hand van de initiatiefnemers blijven;

• Burgerrechten: Recht om te bieden (‘right to bid’), recht om uit te dagen (‘right to challenge’) en recht om te plannen (‘right to plan’) uitwerken en naleven.

D66 is een vooruitstrevende, oplossingsgerichte en optimistische partij die gelooft en vertrouwt in de kracht van de bedrijven en inwoners van onze gemeente. De laatste jaren zijn er uitstekende lokale initiatieven van de grond gekomen die niet in het stadskantoor zijn bedacht of ontwikkeld, maar door groepen enthousiaste inwoners en vrijwilligers. D66 wil enerzijds de inwoners van de gemeente wijzen op de mogelijkheden en rechten die zij allemaal hebben om zich te bemoeien met wat er in de gemeente gebeurt, anderzijds oproepen om ook iets met deze rechten te doen.

Participatie & bestuursstijl