dinsdag 26 januari 2021

D66 stelt diverse corona-gerelateerde vragen

1. Stemlokalen in horecavestigingen

Om tot verdere spreiding van het stemproces te komen en daarmee problemen met contactafstanden te voorkomen, heeft de fractie van D66 gevraagd of verspreid over de stad liggende horecavestigingen ook als stemlokaal kunnen worden ingezet. In dat geval ontvangen gedupeerde horecaondernemers voor enkele dagen een gebruiksvergoeding.

1. Toepassing sneltesten voor culturele- en horecavestigingen

In Zwolle is het college door de raad opgeroepen om in overleg te treden met de GGD en de veiligheidsregio om te kijken of het mogelijk is om sneltesten grootschalig in te zetten voor bezoek aan culturele instellingen en de horeca. Een sneltest kan aantonen of wel/geen besmetting kan plaatsvinden en men naar binnen kan. D66 vraagt het college of ze wil aansluiten bij dit idee in Zwolle. Vanzelfsprekend pas nadat er weer versoepelingen zijn toegestaan.

1. Rijksgeld voor coronasteun voor culturele instellingen.

De rijksoverheid heeft het afgelopen jaar € 362,5 miljoen toegekend aan gemeenten om de culturele instellingen te ondersteunen in de coronatijd. Gemeenten kunnen zelf bepalen hoe dit geld wordt besteed en onze fractie wil weten hoe dit geld in Deventer (ca € 2,3 miljoen) is besteed aan steun voor de instellingen. We zouden het schandalig vinden als dit geld niet volledig aan deze noodlijdende sector ten goede komt.

HIER  zijn de vragen te vinden.

Jan Schuring

Woordvoerder bestuur, economie en cultuur