maandag 5 oktober 2020

Schriftelijke vragen Coronaontheffing functie poppodium Veiligheidsregio

De VVD, GroenLinks en D66 hebben kennisgenomen van het besluit van de Veiligheidsregio IJsselland om ontheffing te verlenen aan tien theaters in de regio, waaronder de Deventer Schouwburg en Mimik. De VVD, GroenLinks en D66 zijn blij met het besluit om deze twee belangrijke instellingen meer dan dertig bezoekers te laten verwelkomen.De Schouwburg en Mimik zijn niet de enige instellingen die de afgelopen weken hebben bewezen dat zij in staat zijn om op een veilige wijze meer dan dertig bezoekers te kunnen ontvangen. Het Burgerweeshuis ging pionieren met de tuinconcerten en de Hip organiseerde succesvolle avonden op Kasteel de Haere. Door hun inzet en creativiteit zorgden zij ervoor dat ondanks de Covid19 crisis toch mensen konden genieten van muziek en amusement.
Inmiddels zijn de maatregelen om Coronabesmettingen te voorkomen uitgebreid. Dit hoeft echter niet te betekenen dat voorstellingen en optredens worden geannuleerd. De theaters blijven open, en buiten onze regio veel poppodia zoals 013 (Tilburg), Paradiso en de Melkweg (Amsterdam), TivoliVredenburg (Utrecht), Fluor (Amersfoort), Vera en Simplon (Groningen), Grensweg (Venlo) en het Paard van Troje (Den Haag). Bij onze fracties ontstaat daardoor het beeld van willekeur en ongelijke behandeling.

Juist Burgerweeshuis en de Hip hebben in hun functie als poppodium lef getoond om nieuwe locaties te vinden en zo te verbouwen dat ze aan alle richtlijnen voldoen. Tot het besluit uit Zwolle kwam van de Veiligheidsregio om deze podia geen toestemming te geven voor bijeenkomsten met meer dan dertig bezoekers. Onze fracties zijn verbaasd dat in Deventer het Burgerweeshuis en de Hip geen ontheffing hebben gekregen. Waarom zij niet, en andere poppodia en theaters wel? Zo blijft er wel erg weinig over voor de jongere doelgroep. Daarom stelden bovengenoemde fracties de volgende vragen: LINK