dinsdag 15 september 2020

MIMIK aanwinst voor Deventer

Filmhuis/Theater Mimik heeft in de eerste week van september zijn deuren geopend. We zijn als fractie D66 erg content met dit heuglijke feit en brachten een bezoek op de openingsavond. Door de vele discussies over de kosten en de vertraagde oplevering heeft de directie van de Mimik begrijpelijk gekozen voor een “stille opening” zonder veel feestelijke handelingen met dure borrels etc. Van een full swing start is geen sprake door de corona-beperkingen en de moeite die het met alle onzekerheden heeft gekost om de theaterprogrammaring vullend te krijgen. Soms zit het mee, maar met Mimik heeft het tot dusverre niet echt mee gezeten. Het college informeerde de raad eind augustus ook nog over een geschil met de aannemer over onvoorziene kosten. Dit geschil heeft de opening van de Mimik gelukkig niet beïnvloed.

De coronabeperkingen bemoeilijken de exploitatie, zoals geldt voor alle podiuminstellingen. Tot ons genoegen hoorden we van de directie (Rob en Anton) bemoedigende en hoopvolle woorden over de bezoekersaantallen in de eerste week. Men krijgt overwegend positieve reacties op het nieuwe pand dat natuurlijk een grote sprong voorwaarts is tov het voormalige Bouwkunde en het Filmhuis. De fractie van D66 heeft de realisatie van deze instelling altijd gesteund vanuit de vaste overtuiging dat een trots en ambitieus Deventer als 100.000+ gemeente deze voorziening verdient. We verwachten dat Deventer deze parel aan de IJssel zal omarmen en wij kijken om een extra reden uit naar de komst van een coronavaccin. Al is het evident we Deventer in de toekomst een nieuw bouwdebacle met kostenoverschrijdingen (ongeacht de gebruiksfunctie) moeten besparen. Maar laten we nu dit prachtige pand er staat, het ook ten volle benutten.