vrijdag 19 juni 2020

Mantelzorger krijgt DeventerDoetPas

De fractie van D66 heeft zich in het afgelopen jaar hard gemaakt voor goede mantelzorg in Deventer. Met de DeventerDoetPas is nu (weer) een stap in de goede richting gezet.

In november 2019 stelden we het college van B&W vragen naar aanleiding van de voorgenomen afschaffing van de mantelzorgpas. We vonden het nieuwe voorstel en de argumentatie nogal mager en trokken bij wethouder De Geest aan de bel. Deventer mantelzorgers verdienen beter.

We zijn dan ook blij dat de DeventerDoetPas er komt. De gemeente stort er er het jaarlijkse bedrag voor mantelzorgcompliment op, maar er kan meer mee.
Zo blijft het mogelijk om korting te krijgen bij lokale winkeliers. En wordt het mogelijk voor andere organisaties om via de DeventerDoetPas hun vrijwilligers te belonen. De Vrijwilligers Centrale Deventer en MKB Deventer werken dit verder uit.

Maar we zijn er nog niet. Als D66 zouden graag zien dat het hele mantelzorg- en vrijwilligersbeleid een update krijgt, zodat verdere ondersteuning en met name ook respijtzorg langdurig goed geregeld wordt. Dat staat tenslotte in het bestuursakkoord 2018-2022. Als we nog niet wisten hoe belangrijk mantelzorg was, dan hebben we dat nu ten tijde van corona wel gemerkt!

Meer informatie over de DeventerDoetPas (wie doet er mee en hoe vraag je ‘m aan) op mantelzorgindeventer.nl