maandag 16 maart 2020

Thomas Walder wordt ‘Waterstofwethouder’

Eind januari stelde de fractie van D66 een flink aantal vragen over de gebruiksmogelijkheden van waterstof voor de energietransitie. D66 wil dat Deventer geen kansen misloopt om deze nieuwe energiedrager te benutten voor o.a. het (zware) transport en verwarming. Recentelijk kwam het college (eindelijk) met de beantwoording. Het college maakt kenbaar dat het de zorgen en vragen van D66 onderkent en serieus werkt aan het benutten van de kansen.

De fractie van D66 is blij dat:

• De subsidieaanvraag voor een waterstoftankstation op het A1 bedrijventerrein (door transportbedrijf Vos en tankbedrijf Pitpoint) in 2020 opnieuw behandeling wordt genomen met goede vooruitzichten. In 2019 was de aanvraag niet toegekend omdat de subsidie op was. De subsidieverlener (RVO) heeft inhoudelijk al positief gereageerd. Het is nog niet duidelijk wanneer de bouw kan starten.
  • Het college wil ook werk maken van een waterstoftankstation op de Stadsentree. Dat is de locatie bij McDonalds en het Postiljon hotel.
  • Deventer werkt samen met anderen hard aan een stappenplan naar een nulemissiezone voor bevoorradend verkeer. Niet alleen goed voor de CO2-reductie, maar ook voor de luchtkwaliteit.
  • Het college gaat in aanvulling op de provinciale waterstofagenda ook lokaal aan de slag. In het vierde kwartaal van 2020 wordt gestart met het opstellen van een visie op waterstoftoepassing dat eind 2021 gereed moet zijn.
  • Het college heeft wethouder Walder (D66) van economische zaken aangewezen als coördinerend wethouder Waterstof en hij zal de waterstofagenda oppakken.

De fractie van D66 is tevreden met de antwoorden van het college. Bovenstaande punten vormen de belangrijkste selectie uit de brief. De complete beantwoording is te lezen via deze LINK.