vrijdag 8 november 2019

Verkeerscamera’s voor publiek op zwart

De gemeente heeft een aantal bestuurbare camera’s voor team verkeer beschikbaar, Deze gaan vanaf heden op zwart voor publiek. Team verkeer kan met deze camera’s de actuele verkeerssituatie bekijken en regelen. Deze camera’s waren ook voor publiek toegankelijk op de gemeentelijke website. Door de verschillende camerahoeken werden er ook een groot aantal woningen gefilmd. Na een verzoek van een bewoner om het huis af te schermen stelde coalitiepartij GroenLinks vragen aan het college.

Nut en noodzaak

De fractie van D66 Deventer was ook verbaasd over het publiek toegankelijk maken van camerabeelden met daarop de privésfeer van inwoners in beeld. Daarom trok D66 samen op met de fractie van GroenLinks en ging met het college in gesprek over het doel, het nut en de noodzaak van publiek beeldmateriaal.

Moties

Met de nieuwe inzichten werden er op voortouw van GroenLinks twee moties opgesteld. Een motie met het verzoek om een aantal camera’s voor publiek op zwart te zetten en een motie om overal waar camera’s zijn borden op te hangen en brieven naar bewoners te sturen die in de buurt van camera’s wonen. D66 dacht actief mee met de inhoud van de eerste motie en diende deze mede in, maar vond de tweede motie te verregaand. Wel steunde D66 Deventer het verzoek om hier op een ander moment opnieuw met de raad over in discussie te gaan.