vrijdag 18 oktober 2019

Sinterklaas en roetveegpiet

De R is in de maand dus het is weer de hoogste tijd voor discussie over zwaRte Piet. Nu ook in Deventer. De zwarte Pieten in Deventer zijn tot op heden 100 % Roetzwart. De Sinterklaasvereniging in Deventer meent al jaren dat aan die zwarte traditie moet worden vastgehouden. Dat is D66 Deventer al jaren een doorn in het oog. Sinterklaas is een feest voor iedereen, zeker ook voor degenen die zich door de zwarte traditie gekrenkt voelen. Voor kinderen maakt het geen verschil welk kleurtje de Pieten hebben en D66 vindt het dus volstrekt vanzelfsprekend dat ook het Sinterklaasfeest in Deventer meebeweegt met de tijdgeest. Laat Sinterklaas een kinderfeest blijven van en voor iedereen, in plaats van een gevecht voor ouders die elkaar de zwarte Piet toeschuiven.

Het breed samengestelde Deventer college van Gemeentebelang, CDA, PvdA, GroenLinks en D66 heeft besloten om de Sinterklaasvereniging subsidie toe te kennen onder de voorwaarde dat met komend Sinterklaasfeest 1/3 van het aantal pieten als roetveegpiet wordt geschminkt. D66 Deventer ondersteunt dit besluit van harte. Hoewel de fractie graag had gezien dat dit (voorgenomen) besluit vooraf nog was besproken in de Raad, constateren we ook dat het college volledig bevoegd is om dit besluit eigenstandig te nemen. D66 heeft geen behoefte om dit besluit vóór het Sinterklaasfeest van 2019 alsnog in de Raad te bespreken. “Wees nu maar duidelijk over de intocht van 2019 en laten we ons met belangrijker zaken in de Raad bezighouden dan als volwassenen een potje te zwartepieten”, aldus fractievoorzitter Jan Schuring.