zondag 17 februari 2019

Geen versoepeling risicoplafond gevaarlijke stoffen over het spoor

De fracties van D66 in Gelderland, Overijssel en Utrecht langs het traject van de giftreinen naar Duitsland, hebben zorgen naar aanleiding van de recente berichtgeving in de media om de risiconormen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor te versoepelen. Wij hebben daarom gezamenlijk als D66 fracties in de regio, zowel lokaal als provinciaal, navraag gedaan bij de Tweede Kamerfractie en de Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat.

In antwoord op de vele vragen die de berichtgeving opriep heeft de staatssecretaris recent een uitgebreide reactie gegeven. Deze brief aan de Tweede Kamer vindt u hier (link).

Wij zijn blij om nu zwart op wit te zien dat er geen plannen zijn om risicoplafonds aan te passen. De staatssecretaris geeft aan dat zij het gesprek aangaat met de betrokken lokale overheden. Dat geeft een helder signaal aan omwonenden dat het belang van de veiligheid rond het spoor ook in Den Haag wordt erkend en dat er ingezet wordt om die, samen met de regio, verder te verbeteren. De route van de giftreinen door onze regio (de zogenaamde Bentheimroute) is van tijdelijke aard door werkzaamheden in Duitsland aan de Betuweroute. Die duren nog enkele jaren (ca. 2023) en daarna zal het meeste vervoer weer via de Betuweroute worden afgewikkeld.

Natuurlijk blijven wij samen met onze Tweede Kamerfractie dit dossier nauwlettend volgen. En we zullen onze invloed blijven uitoefenen om de veiligheid op en rond het spoor verder te verbeteren.

De fracties van D66 in de gemeenten Zutphen, Apeldoorn, Deventer, Lochem, Amersfoort en de statenfracties van de provincies Gelderland, Overijssel en Utrecht.