woensdag 9 januari 2019

LHBTI-thematiek mag uit de kast op Stadhuis

De Nashvilleverklaring heeft in Nederland veel stof doen opwaaien. Ook in Deventer: de D66 Deventer fractie ontving diverse reacties van bezorgde inwoners en D66-leden. Ook D66 Deventer vindt de inhoud van dergelijke manifesten[1] zeer zorgelijk. Onze partij staat als politieke organisatie pal voor de vrijheden en acceptatie van iedereen. Dat is niet een strijd die inmiddels is gestreden. Voor gelijke rechten en de vrijheid om te zijn wie je bent, moet je altijd blijven vechten.

Gemengde reacties

Binnen de samenleving zijn gemengde reacties gekomen op het manifest, van begrip tot zeer emotionele reacties. De gemeente Deventer kwam met een onbevredigende reactie. Overal in Nederland werden regenboogvlaggen gehesen, maar de woordvoerder van gemeente Deventer liet zuinigjes weten: “we zijn al 365 dagen per jaar een regenbooggemeente”.

Sterk profiel als regenbooggemeente

Dat de gemeente nu een kans heeft laten liggen om op het juiste moment een signaal af te geven aan de samenleving, is jammer. Wat D66 Deventer betreft is het een moment van bezinning en om van te leren. De titel regenbooggemeente moet je verdienen. Je maakt het verschil door het thema onder de aandacht te blijven brengen. D66 Deventer hoopt dat het college werk gaat maken van een betere verankering van specifiek LHBTI-beleid. Een permanent kunstwerk (of meerdere verspreid door de hele gemeente) om vrijheid van seksualiteit te vieren en het versterken van roze-in-blauw teams bij de politie zouden daar mooie voorbeelden van kunnen zijn.

Concrete maatregelen verdienen vaak de voorkeur, maar met een symbool of gebaar kun je ook al een hoop bereiken. Met het doen van speciale uitingen of het gebruik van symbolen laat je als gemeente mensen zien dat je ze serieus neemt en er ook voor hen bent. Deze mindset lijkt vaak te missen bij thema’s die raken aan onze normen en waarden.

Elke dag een regenboogvlag

De fractie van D66 verwacht meer van de gemeente. Als de reactie van de gemeente is dat we geen vlag hijsen omdat we al 365 dagen een regenbooggemeente zijn, mag de gemeente wat D66 Deventer betreft de regenboogvlag ook 365 dagen per jaar uithangen. Als regenboogstad is dit juist het moment om van je te laten horen. Steek de LHBTI-gemeenschap een hart onder de riem en sta voor je waarden.

[1] https://nos.nl/artikel/2266406-minister-over-anti-lhbti-pamflet-stappen-terug-in-de-tijd.html