woensdag 7 november 2018

D66: Deventer als Silicon Valley aan de IJssel

Deventer ontwikkelt zich de laatste jaren als broedplaats voor de ICT-branche waardoor de ICT-bedrijvigheid een bovengemiddeld hoog aandeel heeft op de totale bedrijvigheid in Deventer.  Deventer ontwikkelt zich als een magneet voor de ICT branche. Denk niet alleen aan Topicus, maar ook aan heel veel grotere en kleinere bedrijfjes (zo’n 2300 bedrijven) die samen een positieve bijdrage leveren aan de lokale economie. Ook het onderwijs profiteert van de groeiende IT sector, met o.a. veel extra leerplekken voor studenten.

Gemeente moet deze magneetfunctie versterken

Om de positie van ICT-magneet te behouden moet het vestigingsklimaat voor deze branche optimaal blijven. Dat betekent dat er voldoende ICT-opleidingen (van theoretisch tot praktisch niveau) zijn, dat er voldoende (starters- en koop-)woningen zijn en dat Deventer een aantrekkelijk en breed voor­zieningen­niveau heeft voor deze qua leeftijd jonge doelgroep. De economische partners in Deventer vragen dit ook aan de gemeente; help om talenten en bedrijven te vinden en blijvend te verbinden aan Deventer.

Motie D66 aangenomen

We hebben met een motie het college opgeroepen om, samen met de economische partners (bedrijven, opleidingsinstellingen), met concrete voorstellen te komen die bijdragen aan de versterking van de potenties van de ICT-werkgelegenheid in Deventer.

Na diverse vragen en discussie en technische aanpassingen van het de oproep in de motie is bovenstaande tekst in stemming gebracht en door een meerderheid in de Raad aangenomen. We betreuren dat VVD en Gemeentebelang door technocratische (ICT is niet goed te definiëren) of boekhoudkundige redenen (we weten niet precies vooraf wat dit gaat kosten), deze strategische koers voor Deventer niet ondersteunden. Een meerderheid zag dit belang wel en dat is mooi voor Deventer.

Update 8 november:

Update 9 november: