maandag 26 maart 2018

Uitslag verkiezingen

De afgelopen weken zijn velen van ons druk geweest met de campagne. We zijn langs een zeer groot aantal deuren geweest, er is geflyerd in de straten, bij station, op de markt en bij de schouwburg. We zijn online actief geweest met onze website, met Twitter, Facebook, Instagram en wat al niet meer. Er zijn leuke filmpjes gemaakt over onze plannen, er zijn posters geplakt geplakt en we waren door inkoop van billboards, posters, Abri’s en advertenties in landelijke én regionale kranten, overal zichtbaar in de stad. Dat konden andere partijen niet evenaren.

Resultaat viel wat tegen

Alle campagne inspanningen en de bereikte resultaten van de afgelopen vier jaar, hebben helaas niet opgeleverd waar we naar streefden. Ik had liever 5 zetels behouden, maar de eerlijkheid dwingt me ook te zeggen dat we met een zetel verlies hebben gepresteerd in lijn met de landelijke trend. De finale telling leert dat we 3 volle zetels hebben gewonnen, plus een (royale) restzetel. We gaan dus met 4 zetels verder. Kijkend naar het landelijke beeld had het ook nog slechter gekund. Ik denk dat onze intensieve campagne plus de bereikte resultaten hebben geholpen om extra kiezers naar de stembus te trekken en een democratisch vakje rood te kleuren.
Een nieuwe fractie

De telling donderdag op kandidatenniveau kwam laat beschikbaar en leidde tot de nodige nervositeit onder de wachtende kandidaten. Het resultaat leidt tot een evenwichtige verdeling qua M/V en leeftijd met (in volgorde van gekozenen in proces verbaal), ondergetekende, Gerry Stegeman, Eva Sipman en Wouter Holtslag. Donderdagavond zijn we direct bij elkaar gekomen om tot eerste afspraken te komen. Ondergetekende is gekozen als nieuwe fractievoorzitter en we gaan met z’n vieren opgewekt en optimistisch aan de slag!
Hoe verder

Met 4 zetels zitten we voor een coalitievorming in de wachtkamer. Het initiatief voor een nieuwe coalitie ligt bij Gemeentebelangen (als grootste partij) en de andere partijen die hebben gewonnen, c.q. gelijk zijn gebleven. Ik heb de lijsttrekkers van deze partijen gefeliciteerd op de verkiezingsavond. Een coalitie zonder D66 is denkbaar en mogelijk. Het zal afhangen van het verloop van de onderhandelingen tussen de grootste partijen of we wel/niet worden uitgenodigd vanuit de wachtkamer. De strategie bespreken we binnen de fractie en voor nu past ons bescheidenheid.

Jan Schuring

Fractievoorzitter D66 Deventer