zaterdag 23 oktober 2010

Werkbezoek Raster

Enige tijd geleden organiseerde Raster voor belangstellende raadsleden een werkbezoek. Het was een leuke en informatieve middag waarbij een goede indruk werd gegeven van de hele organisatie. Met name de thema workshops over de dagelijkse praktijk van raster medewerkers gaf een mooi kijkje in de keuken. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

In de workshop “opbouwwerk’ liet een opbouwwerkster de raadsleden een casus naspelen: overlastgevende jongeren die vernielingen aanrichten bij een gezin dat toch al niet zo goed ligt in de buurt. Ieder raadslid kreeg een rol; wijkagent, buurtbewoner, gedupeerde, jongere, opbouwwerker etc. Aan ons raadsleden de schone taak om vanuit onze rol tot een oplossing te komen waarmee alle partijen kunnen leven. Dat was nog niet eenvoudig! Al gauw stonden de spelers met de hakken in het zand. Met deze oefening konden we mooi ondervinden met hoeveel belangen en partijen een opbouwwerker rekening moet houden.

In de nazit nog wat verder gepraat met de betreffende opbouwwerkster. Terecht geeft zij aan dat naast de bekende buurten er meer wijken en delen van wijken zijn die extra aandacht nodig hebben om afglijden te voorkomen. Veel problemen vallen buiten de bekende indicatoren voor de “staat van de buurt”. Goed om daarop gewezen te worden. Trouwens ook goed om te zien met hoeveel bevlogenheid deze dame over haar werk vertelt en aandacht vraagt voor haar wijk!

Mirjam van Tilburg, raadslid