zondag 12 september 2010

Rekenkamercommissie

Elke gemeente moet op basis van de wet Dualisering gemeentebestuur een soort rekenkamervoorziening hebben. In Deventer hebben we een rekenkamercommissie die bestaat uit raadsleden, opvolgers en externe leden. De rekenkamercommissie ondersteunt de Raad in zijn controlerende taak door het uitvoeren van onderzoek naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Na de installatie van de nieuwe raad is ook de rekenkamercommissie van samenstelling gewijzigd en flink uitgebreid. De nieuwe rekenkamercommissie heeft er zin in, en de leden bruisen van de ideeën en energie om allerlei onderwerpen eens bij de kop te pakken.

Jammer genoeg leren ervaringen uit het verleden (en het evaluatierapport “Van mier tot horzel”) dat met de aanbevelingen van de rekenkamercommissie weinig gedaan wordt. Van de 35 aanbevelingen die in de afgelopen jaren op basis van rekenkameronderzoek voor de raad zijn geformuleerd zijn er minder dan de helft opgepakt. De rest is blijven liggen. Zonde. De aanbevelingen van een rekenkamercommissie hoeven niet altijd tot de letter gevolgd te worden, maar de huidige doorwerking van adviezen is onder de maat.

Om de doorwerking van de adviezen van de rekenkamercommissie te vergroten moet door de commissie zelf wel het één en ander gedaan worden. Zo kan de onderwerpkeuze voor onderzoek wel wat scherper en de communicatie vanuit de rekenkamercommissie richting de raad moet beter. Aan de andere kant hebben raadsleden ook een haalplicht als het gaat om informatie. De rekenkamercommissie is een heel bruikbaar instrument voor de raad, maar de raad moet hem wel willen gebruiken.

Binnenkort presenteert de rekenkamercommissie haar onderzoeksagenda, een mooi moment voor een hernieuwde kennismaking tussen raad en rekenkamercommissie.