vrijdag 9 juli 2010

Raadsuitje

Afgelopen vrijdag stond het raadsuitje op het programma. Meestal gaat de raad op pad om kennis te maken met de aanpak in andere gemeentes. Dit keer is er voor gekozen om diverse projecten in de eigen gemeente te bezoeken. Een bijzonder goede keuze. We verzamelden bij het stadhuis en voorzien van petjes en drinkwater gingen we, op de fiets,  in twee groepen op weg. Ik had gekozen voor de fysieke projecten . Als eerste was dat het station: een rijksmonument in een rijksmonument( het station ligt in het park). Op oude foto’s is dat nog goed te zien, maar in de loop der jaren is daar het nodige aan veranderd. Ook nu moet er een verandering worden ingevoerd: nl . het derde perron en vergroten  fietsenstalling en dan ook maar meteen de logistiek erom heen. Iedereen was zo enthousiast en er was zoveel toe te lichten dat we hier al uitliepen. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Vervolgens naar de Bernard sluizen: onder de grond gegaan om het bedieningsmechanisme te bekijken : wat een techniek! Tot slot naar de Pothoofd, waar de kade wordt vernieuwd en straks de grote salonboten kunnen afmeren. Het programma werd hier ingekort: het was heel warm en de lunch -verzorgd door de leerlingen van het Etty Hillesum Lyceum-, stond al klaar. We hebben een goede kijk gekregen op deze projecten: je leest het één en ander in de vele stukken, maar zelf zien maakt veel duidelijk!

Na een prima lunch en opnieuw voorzien van flesjes water, de wijk in met Ieder1. Een kijkje gekregen in de het sociale programma dat hier wordt uitgevoerd in samenwerking met o.a. Raster, maar ook langs diverse bouwprojecten gefietst en tot slot een rondleiding gekregen in KEI 13, het in aanbouw zijnde wijkcentrum. Na al deze info werd het tijd voor een stukje fietsen: op naar de Raalterweg en de eindbestemming, ofwel een bezoek aan Klooster Sion of voetbal.  Voor mij was dat het restaurant en niet via de bosweg(vorige keer een lekke band opgelopen)maar via de Wechelerweg . Op tijd voor de WK- wedstrijd : met een oranje groepje zaten we klaar. Bij de tweede helft kwam de groep die Sion had bezocht ook bij het restaurant. Iedereen heeft kunnen meegenieten van de overwinning van oranje en tot slot hebben we gezamenlijk een heerlijke maaltijd gehad.

Mieke Viveen, raadslid